Chcesz wymienić rozrząd, ale nie wiesz jak? Przeczytaj szczegółową instrukcję wymiany i zobacz szczegółowy poradnik, jak samodzielnie wymienić zestaw paska rozrządu i przy okazji uszczelniacz simering wału korbowego w samochodzie Opel Astra G z silnikiem 1.6 16V x16xel 1998, jednak poradnik przyda się dla właścicieli samochodów Zafira A, Vectra, Corsa i inne.
Wideo poradnik wersja skrócona z komentarzem ok. 40 minut (cała wymiana), idealna dla niecierpliwych 😉
Wideo poradnik wersja pełna bez komentarza z muzyką ok 100 minut (cała wymiana), idealna dla osób, które pierwszy raz będą wymieniać rozrząd w swoim samochodzie i chcą zobaczyć każdy krok spokojnie, dokładnie:
Warunki pracy:
Silnik zimny lub chłodny, zadaszone miejsce pracy, dobre oświetlenie, wszystkie narzędzia niezbędne i osoba do pomocy (zalecane).
Części i płyny:
Nowy zestaw paska rozrządu Continental ContiTech CT975WP3: napinacz paska, 2 nowe rolki prowadzące (dwa różne rozmiary), pompa wody z nową uszczelką gumową (nie używamy masy uszczelniającej!), uszczelniacz wału korbowego Elring (opcjonalnie), płyn do chłodnicy 5L zgodny z układem chłodzenia (różowy borygo lub innego producenta).
Narzędzia:
Klucz dynamometryczny YATO YT-0750 lub inny, Uniwersalna blokada kół zębatych wałków rozrządu YATO YT-06011 lub inna, Zestaw kluczy nasadowych i kilka przedłużek 1/2″, dodatkowo kluczy torxowych, imbusowych, oczkowych, środek rozpuszczający olej i zabrudzenia (spray do czyszczenia tarcz hamulcowych, inny), rękawice ochronne, kreda lub biały mazak permanentny do zaznaczenia punktów, kubek przeźroczysty plastikowy (patent na wsuniecie uszczelniacza na wał korbowy bez uszkodzenia uszczelnienia – simeringa).
Czas pracy:
Jeżeli prace będzie wykonywać kompletny laik, to należy przyjąć czas pracy ok. 8 godzin – 16 godzin. Doświadczony mechanik wykona prace w 2-3 godziny. Jeżeli nie czujesz się na siłach i nie masz narzędzi pokazanych w filmie, to warto je zakupić lub oddać samochód do warsztatu. Wszystkie czynności robimy dokładnie i rzetelnie, nic na odpierdziel!
Dobre rady użytkowników samochodu Opel Astra G 1.6 16V x16xel z mojej grupy wsparcia na Facebooku – https://www.facebook.com/OpelAstraGpl/:
„Warto wykręcić świece — dużo łatwiej kręcić wałem korbowym bez sprężania” (Piotr S.)
„Jeśli nie wymieniamy paska wielorowkowego, to warto zaznaczyć na nim kierunek ruchu mazakiem permanentnym lub kredą (strzałka), by założyć tak samo po zmontowaniu zestawu rozrządu” (Piotr S.)
Instrukcja wymiany rozrządu Opel Astra G 1.6 16V x16xel 1998 – autor: Bogdan Ligęza ForumWiedzy.pl:
- Odłączamy klemy akumulatora, rozpoczynając od minusowej, kończąc na dodatniej (skutecznie izolujemy klemy od biegunów akumulatora, by przypadkiem się nie połączyły)
- Demontujemy rurę dolotu powietrza od obudowy filtra powietrza do przepustnicy (odpinamy przewód od elektrozaworu EVAP do przepustnicy z rury dolotu powietrza oraz wtyczkę od czujnika temperatury powietrza IAT)
- Demontujemy obudowę filtra powietrza
- Oznaczamy kierunek pracy paska wielorowkowego osprzętu mazakiem lub kredą (jeśli nie wymieniamy paska na nowy, to zaznaczamy kierunek jego pracy przed demontażem, by zachować kierunek przy ponownym montażu)
- Demontujemy pasek wielorowkowy osprzętu, zwalniając napięcie napinacza używając klucza oczkowego na śrubie mocującej napinacz i pchasz w stronę wnętrza samochodu
- Demontujemy górną część osłony paska zębatego (3 śruby i plastikowe zaczepy)
- Demontujemy czujnik wałka rozrządu (odkręcić z głowicy cylindrów 2 śruby i odczepić czujnik, uwaga by śruba nie wpadła do obudowy rozrządu)
- Poluzować śruby koła prawego
- Podnosimy samochód i stawiamy na stabilnym podłożu (uwaga na bezpieczeństwo, stosować sprawne podnośniki i ustawić samochód na kobyłkach lub stosować podnośnik warsztatowy, samochód nie może być podczas wymiany oparty jedynie na podnośniku, musi być ustawiony na kobyłkach lub klockach drewnianych, blokujemy koła, uruchamiamy hamulec ręczny)
- Demontujemy prawe przednie koło (zaznaczamy kredą lub mazakiem kreskę na feldze i piaście, by zachować wyważenie koła poprzez montaż dokładnie tak samo, jak było)
- Demontujemy plastikową osłonę koła (kilka śrubek i jeden plastikowy kołek rozporowy czarny)
- Ustawiamy 5 bieg i druga osoba wciska hamulec do oporu
- Odkręcić śrubę wału korbowego (CA – Crankshaft Angle) odwrotnie do ruchu wskazówek zegara, która jest mocno przykręcona (można zastosować specjalną blokadę wału korbowego, której nie posiadam)
- Wyciągamy koło pasowe paska wielorowkowego z wału korbowego (klin na wale korbowym uniemożliwia kołu pasowemu ruch w prawo/lewo)
- Odkręcamy napinacz paska wielorowkowego (bez tego nie można dolnej części obudowy rozrządu zdjąć)
- Demontujemy dolną część osłony paska zębatego (1 śruba środkowa i kilka plastikowych zaczepów)
- Wkręcamy z powrotem śrubę do wału korbowego i kręcimy wałem zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara, by znak na kole zębatym i obudowie się pokrył dokładnie (na kole zębatym jest strzałka na jednym z zębów, wewnątrz obudowy na dole jest wypustka plastikowa)
- Sprawdzamy ułożenie 2 kół zębatych wałków rozrządu względem znaków na kołach (na kołach są nacięcia, które mają być ku sobie skierowane w linii prostej, można oznaczyć mazakiem znaki, by były lepiej widoczne).
- Zakładamy uniwersalną blokadę kół zębatych wałków rozrządu lub wsuwaną blokadę dopasowaną do danego modelu silnika samochodu pomiędzy koła zębate wałków rozrządu, by je unieruchomić na czas wymiany paska.
- Odkręcić śrubę mocującą rolkę napinającą paska zębatego rozrządu i wyjmujemy napinacz (napinacz się samodzielnie poluzuje i pasek będzie luźny). Jeżeli łeb śruby ulegnie uszkodzeniu, należy spróbować wbić bit torx (gwiazdka) do otworu w łbie śruby i powinno udać się odkręcić albo użyć majzla i młotka, bo często inaczej nie da się odkręcić śruby, tak było w moim przypadku.
- Opuszczamy delikatnie samochód na kobyłkę lub kloc drewniany (najlepiej z gumowym podkładem), by nie trzymał się na poduszce silnika, tak by jej nie zerwać/uszkodzić.
- Demontujemy poduszkę silnika (6 śrub), by wymienić stary pasek na nowy (inaczej nie da się przełożyć paska rozrządu, gdy go wymieniamy.
- Demontujemy stary pasek rozrządu
- Demontujemy 2 rolki prowadzące paska rozrządu (zapamiętać, która gdzie była! – są różne)
- Montujemy 2 nowe rolki prowadzące paska rozrządu kluczem dynamometrycznym, momentem 25Nm
- Nowy pasek zębaty rozrządu wstępnie przekładamy przez zdemontowaną poduszkę silnika
- Montujemy poduszkę silnika (6 śrub) z powrotem na miejsce i podnosimy silnik, by usunąć kobyłkę spod silnika (warto nie dokręcać 3 śrub poduszki silnika mocno, tak by uruchomić silnik na luźnej poduszce i gdy chwilę silnik popracuje, to wówczas dokręcić śruby do oporu, dzięki temu poduszka silnika się ułoży idealnie względem silnika)
- Spuszczamy płyn z układu chłodzenia odkręcając korek zbiornika wyrównawczego i odkręcając czerwony zawór pod chłodnicą. Gdy płyn przestanie lecieć, zamykamy czerwony zawór do oporu.
- Demontujemy pompę wody (oznaczamy mazakiem lub kredą ustawienie starej pompy w gnieździe i odkręcamy 3 śruby trzymające pompę wody oraz wyciągamy powoli pompę wody (uwaga wyleje się około litr płynu).
- Oczyszczamy gniazdo pompy wody bardzo dokładnie, usuwamy wszelkie osady i zabrudzenia, powierzchnia musi być idealnie czysta i równa, by nowa pompa i jej uszczelka idealnie osiadła.
- Montujemy nową pompę wody z nawilżoną uszczelką za pomocą nowego płynu do chłodnicy (ułatwi to jej poślizg i ułożenie w gnieździe, bez podwijania uszczelki – NIE UŻYWAMY DODATKOWO USZCZELNIACZY!), dokręcając 3 śruby, (prawdopodobnie będzie trzeba przy ustawianiu napinacza je poluzować i przekręcić obudową pompy zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara, by napiąć pasek po założeniu, bo inaczej napinacz na maksymalnym napięciu nie osiągnie odpowiedniego napięcia paska lub odwrotnie, gdy paska nie będzie można założyć na napinacz. Pompa jest na mimośrodzie, stąd ma wpływ na napięcie paska poza napinaczem.
- Jeżeli wymieniamy uszczelnienie simering wału korbowego, to wysuwamy koło zębate z wału do siebie (czasem nie chce wyjść, to trzeba podważać z kilku stron, aż wyjdzie), następnie za pomocą precyzyjnego płaskiego śrubokręta podważamy uszczelniacz i wysuwamy. Można też wkręcić wkręt w uszczelniacz lub wbić śrubokręt i wysunąć, ale nie ma takiej potrzeby. Montaż uszczelniacza należy dokonać wykorzystując wałek wycięty z cienkiego plastikowego i gładkiego kubka do napojów lub z butelki PET nawilżony olejem silnikowym. Wkładamy wałek do uszczelnienia nowego, nakładamy na wał korbowy i przesuwamy uszczelniacz na wał po wyciętym wałku plastiku, gdy uszczelniacz wsunie się na wał, delikatnie wysuwamy plastikowy wałek i dosuwamy uszczelniacz do końca gniazda. Wał korbowy i wałek plastikowy powinien być zwilżony olejem, by uszczelniacz przesuwał się bez oporu (tarcia). Wsuwamy z powrotem koło zębate wału korbowego na miejsce, na klin wału.
- Montujemy napinacz paska zębatego rozrządu – element wystający napinacza musi znaleźć się w specjalnym otworze, a wskaźnik napięcia musi być pod kołem pompy wody, proszę obserwować napinacz podczas dokręcania śruby (delikatnie dokręcamy, by możliwe było napinanie napinacza za pomocą klucza imbusowego w specjalnym otworze napinacza na ramieniu napinacza).
- Montujemy nowy pasek rozrządu odwrotnie do ruchu wskazówek zegara (rękami napinamy pasek pomiędzy nakładaniem na koła zębate wałków rozrządu), rozpoczynając od: nałożenia na koło zębate wału korbowego, następnie rolka prawa, prawe koło rozrządu, lewe koło rozrządu, rolka prowadząca lewa, pompa wody, napinacz.
Pompa wody jest mimośrodem, czyli zależnie jak zamontujemy, tak będzie napięty pasek, dlatego też proszę zapamiętać moje dwie uwagi, by bez problemu poradzić sobie z ewentualnymi problemami napinania paska:
UWAGA 1: Jeżeli nałożenie paska na napinacz będzie niemożliwe mimo maksymalnego napięcia paska rękoma, to należy poluzować 3 śruby pompy wody i przekręcić obudowę pompy delikatnie, odwrotnie do ruchu wskazówek zegara, co spowoduje mniejsze napięcie paska na pompie, dosłownie o 1 cm na obwodzie obudowy pompy w lewo, dokręcić z powrotem 3 śruby pompy i spróbować ponownie nałożyć pasek.
UWAGA 2: Jeżeli pasek będzie nałożony, ale maksymalne napięcie kluczem imbusowym napinacza nie umożliwi ustawienie wskaźnika napinacza tuż za skalą (prawy róg wskaźnika, dalej niż napis NEW), to należ poluzować z powrotem napinacz i poluzować 3 śruby pompy wody i obrócić obudową pompy zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara do oporu (można skorzystać z długiego śrubokręta płaskiego i młoteczka, by wspomóc obracanie obudową pompy wody, delikatnie uderzając – pompa będzie się obracać). Następnie dokręcić 3 śruby pompy wody i ustawić ponownie napięcie napinacza na maksimum, czyli tuż za całą skalą (prawą krawędzią wystającego elementu za poruszającym się wskaźnikiem). - Kluczem imbusowym napinamy wstępnie rolkę napinającą (Lewy dolny róg godzina 8 – minimalne napięcie napinacza, Prawy górny róg godzina 2 – maksymalne napięcie napinacza) – kręcąc odwrotnie do ruchu wskazówek zegara (w lewo), wskaźnik przesunie się w prawo aż znajdzie się tuż za prawą krawędzią skali i dokręcamy śrubę mocującą rolkę napinającą pasek zębaty w tym położeniu (dwoma rękami ustawiamy napinacz, jedną trzymamy klucz imbusowy z ustawieniem napięcia według wskaźnika i skali, a drugą ręką dokręcamy śrubę napinacza, bo inaczej zejdzie nam napięcie – NAPIĘCIE WSTĘPNE PASKA ROZRZĄDU.
UWAGA! przy pierwszym napinaniu, nie ustawiamy wskaźnika na pozycję NEW, a dalej, na koniec skali (minimalnie za skalą, dosłownie 2 milimetry, tak jak na filmie widać – poradnik na kanale FORUMWIEDZY na YOUTUBE). - Weryfikujemy wzrokowo, czy koło zębate wału korbowego i koła zębate wałków rozrządu są ustawione idealnie na znaki, musi się wszystko zgadzać perfekt!
- Zdejmujemy uniwersalną blokadę kół zębatych z wałków rozrządu (luźny pasek rozrządu pomiędzy kołami zębatymi wałków rozrządu– normalne zjawisko).
- 2x obracamy kołem zębatym wału korbowego zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara do momentu ustawienia w położenie GMP (górny martwy punkt) pierwszego cylindra. Znaki na kołach rozrządu i wału korbowego muszą się zgadzać. UWAGA! NIE KRĘCIMY ODWROTNIE DO RUCHU WSKAZÓWEK ZEGARA!!!
Po 2 obrotach wałem korbowym, wskaźnik na napinaczu cofnie się w lewo, co oznaczać będzie, że pasek się rozluźnił na swojej długości w układzie – NORMALNE ZJAWISKO, tak ma być! - Kluczem imbusowym ponownie napinamy ostatecznie rolkę napinającą (napinacz paska rozrządu) pasek rozrządu – poluzować nieco śrubę mocującą rolkę napinającą pasek lewą ręką, a prawą ręką napinamy odwrotnie do kierunku ruchu wskazówek zegara rolkę napinającą do momentu, aż wskaźnik napinacza znajdzie się na linii wskazującej napis NEW – NAPIĘCIE OSTATECZNE nowego paska rozrządu. (Jeżeli maksymalne napięcie na godzinę 2 nie pozwoli dojść wskaźnikowi do napisu NEW, należy poluzować pasek na rolce napinającej (imbusem na godzinę 8:00 ramieniem napinacza) i dodatkowo napiąć pasek na pompie wody odkręcając 3 śruby i korzystając z długiego płaskiego śrubokręta i młoteczka spowodować, by obudowa pompy wody obróciła się zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara o dosłownie 1 cm na obwodzie obudowy oraz dokręcić 3 śruby pompy z powrotem, następnie ponownie napiąć pasek napinaczem na wskazanie NEW i druga ręką dokręcić śrubę mocującą rolkę napinającą, tzw. napinacz paska rozrządu.
- Dokręcić śrubę mocującą rolkę napinającą pasek zębaty rozrządu momentem 20Nm za pomocą klucza dynamometrycznego.
- 2x obracamy kołem zębatym wału korbowego zgodnie z kierunkiem ruchu wskazówek zegara do momentu ustawienia w położenie GMP pierwszego cylindra. Znaki na kołach rozrządu i wału korbowego muszą się zgadzać. TERAZ MAMY PEWNOŚĆ, ŻE WSZYSTKO JEST USTAWIONE PRAWIDŁOWO.
Gdyby wskaźnik napinacza przesunął się w lewo poniżej wartości NEW, to delikatnie skorygować jeszcze napięcie na napinaczu, delikatnie odkręcając główną śrubę napinacza i kluczem imbusowym minimalnie napiąć ramieniem napinacza, kręcąc odwrotnie do ruchu wskazówek zegara ramię. Raczej nie będzie potrzeby korekcji, bo pierwsze 2 obroty wałem wystarczyły, ale w razie potrzeby, warto jeszcze napiąć minimalnie i skorygować, a następnie ponownie dokręcić śrubę mocującą momentem 20Nm. U mnie nie było potrzeby, ale należy zwracać uwagę na każdy detal! - Montaż dolnej obudowy rozrządu (1 śruba i plastikowe zaczepy)
- Zamontować napinacz paska wielorowkowego
- Ustawiamy 5 bieg i druga osoba wciska hamulec do oporu
- Zamontować koło pasowe na wał korbowy (wejdzie na klin) i dokręcić nową śrubę wału korbowego momentem 95Nm kluczem dynamometrycznym + 30 stopni + 15 stopni wg kątomierza, stosując przedłużki, bo to duża siła, a śruba musi być porządnie dokręcona.
- Montaż osłony koła (kilka śrub i kołek rozporowy czarny)
- Montaż koła (według wcześniej wykonanych oznaczeń mazakiem lub kredą na feldze i piaście, by koło było wyważone na piaście), dokręcić wymaganym momentem 110Nm za pomocą klucza dynamometrycznego.
- Montaż czujnik wałka rozrządu (zabezpieczyć się przed wpadnięciem śruby do dolnej obudowy rozrządu podczas wkręcania, na przykład wkładamy szmatę lub papier do szpar, na czas wkręcania śrub – szkoda by śruba wpadła i trzeba było jeszcze raz wszystko rozbierać ;)).
- Montaż górnej części osłony paska zębatego rozrządu (3 śruby i plastikowe zaczepy)
- Montaż paska wielorowkowego nowego lub używanego (według oznaczenia na starym pasku, by zachować kierunek pracy), luzując naciąg napinacza paska wielorowkowego w kierunku kabiny kluczem oczkowym
- Montaż obudowy filtra powietrza
- Montaż rury dolotu powietrza od obudowy filtra powietrza do przepustnicy (podpinamy przewód od elektrozaworu EVAP do przepustnicy, do rury dolotu powietrza w tylnej części w zaczepy rury)
- Podłączenie wtyczki czujnika temperatury dolotu powietrza do silnika IAT
- Uzupełniamy płyn do chłodnicy, wlewamy 5 litrów nowego płynu – różowy (lub inny, wg zaleceń producenta samochodu) i dokręcamy korek.
- Montaż klem do akumulatora zaczynając od plusowej, kończąc na minusowej.
- Oczyszczamy plastikową pokrywę silnika i przyklejamy uzupełnioną o datę, przebieg, zakres wymiany części, naklejkę, która znajduje się w pudełku paska rozrządu, na uzupełnione treści naklejamy przeźroczystą dodatkową naklejkę chroniącą napisane informacje przed zmazaniem.
- Uruchamiamy silnik i czekamy aż do pierwszego uruchomienia się wentylatora chłodnicy oraz ustawiamy ogrzewanie w samochodzie na maksimum, bez uruchamiania wentylatora.
- Wyłączamy silnik i weryfikujemy poziom płynu w zbiorniku wyrównawczym. Gdy silnik ostygnie weryfikujemy poziom i uzupełniamy, jeśli to konieczne.
Warto korzystać z klucza dynamometrycznego podczas dokręcania śrub, szczególnie pompy wody, by niczego nie uszkodzić, a i zapewnić odpowiednie dokręcenie, tak by wszystko było szczelne i prawidłowo zamontowane, bez żadnych uszkodzeń śrub i gwintów.
GOTOWE 🙂
Autor: Bogdan Ligęza – ForumWiedzy.pl
Autor nie ponosi żadnej odpowiedzialności względem problemów z silnikiem po niepoprawnym montażu jakiejkolwiek części przez osoby wykorzystujące mój poradnik. Należy wykonywać wszystkie czynności zawsze zgodnie z zaleceniami producenta samochodu i producenta części zamiennych. Powyższe, to zbiór informacji praktycznych, krok po kroku dla silnika x16xel 1.6 16V w samochodzie Opel Astra G 1998 r.
Polecam robić zakupy części samochodowych u naszego partnera www.APARTS.pl , kod rabatowy w podsumowaniu zakupów to AUTOFAN lub FORUMWIEDZY
Tu kupisz taki zestaw paska rozrządu z pompą wody. https://aparts.pl/partscatalogue/ct975wp3-contitech-pompa-wodna–zestaw-paska-rozrzadu,11-CT975WP3-0031-03096–CT975WP3.aspx
Dziękuję za uwagę i jednocześnie zachęcam do subskrypcji kanału ForumWiedzy.pl w serwisie YouTube, gdzie znajdziesz wiele praktycznych poradników technicznych.
Zapraszam też do grupy Opel Astra G – Zrób To Sam na Facebooku, gdzie wymienisz się z innymi ciekawymi informacjami, zadasz pytanie, uzyskasz odpowiedź, kupisz, sprzedaż ciekawe części.
Zgadzam się na kopiowanie treści w całości lub w urywkach, pod warunkiem podania źródła, autora oraz linka do tego artykułu.
Views: 1213