Czy kondensator jest lepszy od baterii w wideorejestratorze?

Coraz częściej na rynku można zauważyć rejestratory jazdy, tzw. wideorejestratory, które nie posiadają na swoim pokładzie w ogóle akumulatora, a mają super kondensatory, zatem wielu potencjalnych klientów zadaje sobie pytanie, jakie plusy ma takie rozwiązanie, a jakie minusy dla użytkownika wideorejstratora. W tym artykule postaram się wymienić najważniejsze plusy i minusy dla obydwu rozwiązań i podsumować ten temat.

Krótko mówiąc, AKUMULATOR to urządzenie, które magazynuje energię i wolno się rozładowuje, zatem wideorejestrator można uruchomić, bez ładowarki czy powerbanka, by na przykład sprawdzić ustawienia, podejrzeć pliki wideo czy też zdjęcia lub wykorzystać rejestrator samochodowy do zrobienia zdjęcia na zewnątrz pojazdu.

KONDENSATOR (superkondensator, ultrakondensator) to też urządzenie, które magazynuje energię elektryczną, ALE bardzo szybko się rozładowuje. W zasadzie przy poborze prądu, jaki potrzebuje do pracy standardowy wideorejestrator, urządzenie wyłączy się w ciągu 1-4 sekund od utraty zewnętrznego zasilania (np. wyciągnięcie kluczyka ze stacyjki, wyciągnięcie ładowarki z gniazdka zapalniczki, odłączenie wtyku MiniUSB/MicroUSB od rejestratora).

Jak widać, z jednej strony stosowanie kondensatorów, czy też super kondensatorów (odsyłam do Wikipedii by poczytać dokładnie o super kondensatorach) ma sens, a z innej nie, dlatego warto przyjrzeć się szczegółom, jakie plusy i minusy ma dane rozwiązanie dotyczące zasilania rejestratora jazdy.

PLUSY stosowania super kondensatorów w rejestratorach samochodowych:

  • + Superkondensator wykazuje dużą pojemność elektryczną, przez co pozwoli po odłączeniu zasilania od urządzenia na bezpieczne zapisanie pliku wideo i wyłączenie urządzenia.
  • + Bardzo krótki czas ładowania i rozładowania w porównaniu z urządzeniami do przechowywania energii np. akumulatorami, co powoduje natychmiastowe uruchomienie urządzenia po podłączeniu do zasilania.
  • + Niewielka degradacja właściwości kondensatora przy wielokrotnym rozładowaniu i ładowaniu, przez co mamy do czynienia ze znacznie dłuższą żywotnością niż konwencjonalne zasilanie akumulatorowe.
  • + Szeroki zakres temperatur pracy  od -40 – +60 stopni Celsjusza, zatem nie ma mowy o zapaleniu się urządzenia, wybuchowi czy też wyciekowi elektrolitu, co jest cechą akumulatorów, gdy mają styczność z bardzo wysoką temperaturą, np. nagrzewanie bezpośrednie wideorejestratora na szybie od słońca, a dodatkowo bardzo wysokiej temperaturze wewnątrz nagrzanego samochodu (bardzo rzadkie zjawisko, bo sprzęt jest testowany na takie sytuacje przed wypuszczeniem na rynek, ale możliwy).
  • + Bezpieczniejsze rozwiązanie w stosunku do akumulatorów.
  • + Można kondensatory bez szkody rozładować do zera, zatem w ogóle nie musimy się przejmować doładowywaniem akumulatora, formowaniem czy innymi czynnościami wydłużającymi życie akumulatorów, np. Li-ion.

MINUSY stosowania super kondensatorów w rejestratorach samochodowych:

  • – Szybsze samo rozładowanie w ciągu (1-4 sekund) w porównaniu do baterii i akumulatorów.
  • – Brak możliwości uruchomienia urządzenia bez doprowadzonego dodatkowego zasilania, np. w celu podglądu zdjęcia, nagrania czy też zmiany ustawień.
  • – Brak możliwości wykorzystania trybu parkingowego, bez doprowadzonego dodatkowego zasilania (podłączenie pod akumulator samochodu z układem zabezpieczającym przed rozładowaniem akumulatora lub powerbank)
  • – Brak możliwości wykorzystania funkcji aparatu fotograficznego bez podłączonego dodatkowo zasilania.

A teraz przyjrzyjmy się plusom i minusom stosowania konwencjonalnych akumulatorów w wideorejestracjach. Akumulatory powszechnie stosuje się w elektronice przenośnej, np. smartfony, tablety, a także w samochodach elektrycznych i wielu innych urządzeniach.

PLUSY stosowania akumulatorów w wideorejestratorach:

  • Akumulator (bateria) przechowuje energię, którą można wykorzystać do obsługi urządzenia bez podłączonego zasilania, co w moim przypadku jest praktykowane raz na jakiś czas, by podejrzeć nagranie lub zmienić ustawienie bez potrzeby uruchomienia zapłonu lub silnika.
  • Obsługa trybu parkingowego, bez zasilania zewnętrznego (ograniczony czas, zależnie od pojemności akumulatora) jest zaletą, ponieważ gdy wyłączymy silnik, opuścimy pojazd i włączymy tryb parkingowy, to gdy urządzenie wykryje ruch przed rejestratorem lub według czujnika przeciążeń G-SENSOR, to uruchomi się i rozpocznie nagranie parkingowe, zwykle ok 10-20 sekund, jednak to wystarczy by mieć dowód na ew. stłuczkę parkingową i zarejestrowanie czasu, rejestracji, koloru pojazdu, a być może twarzy wandala. W praktyce standardowy wideorejestrator umożliwia nagranie kilku takich klipów wideo, gdy nie ma nas w samochodzie.
  • Obsługa funkcji aparatu, bez zasilania zewnętrznego (ograniczony czas) umożliwia nam wyjęcie wideorejestratora z samochodu i zrobienie zdjęcia szkody. Co prawda funkcja bardzo rzadko jest używana, bo prędzej zrobimy zdjęciem aparatem fotograficznym w smartfonie, ale są osoby, które z tej funkcji korzystają, dlatego też producenci dokładają tą funkcję do swoich urządzeń.

MINUSY:

  • Szybsza degradacja właściwości akumulatora przy wielokrotnym rozładowaniu i ładowaniu, przez co po roku czasu akumulator ma zauważalnie niższą sprawność. Wideorejestrator krócej pracuje na samej baterii po roku lub dwóch latach, to jest zauważalne dla każdego, jednak 99% czasu używania rejestratora samochodowego, to w ogóle nie zwracanie na niego uwagi, ważne by pracował, gdy silnik pracuje, stąd mniejsza sprawność akumulatora nie jest aż tak istotna dla użytkownika. Należy też mieć świadomość, że postęp technologiczny idzie do przodu i często po 2 latach, gdy gwarancja producenta ulega zakończeniu, posiadacz kupuje nowy wideorejestrator, który ma lepsze właściwości i znowu nowy akumulator, szczególnie, że ceny nie są zabójcze dla portfela.
  • Akumulator nie powinien być poddawany wysokiej temperaturze, ponieważ w skrajnej sytuacji może się zapalić, wybuchnąć lub rozszczelnić (wyciek elektrolitu). Osobiście nie słyszałem o takich przypadkach w kamerach samochodowych, bo urządzenia i ich baterie są testowane względem pracy przy wysokiej temperaturze, w nagrzanym samochodzie, czy też w zimie przez dystrybutora lub producenta, ale jest to możliwe. Przykładem możę być smartfon Samsung Note 7, który został wypuszczony na rynek światowy, a niedługo po premierze zaczęło się okazywać, że akumulator w tym urządzeniu wybucha i Samsung po licznych zgłoszeniach takiego problemu ogłosił akcję zwrotu urządzeń i wycofania tego modelu ze sprzedaży, co było rynkową klapą producenta. Urządzenia były wymieniane na inne modele lub zwracane pieniądze. Sytuacji tego typu jest stosunkowo mało, by uznać to za problem, stąd też musimy ufać sprzedawcom, że swoje urządzenia ma przetestowane, by nie narazić życia swoich klientów, np. podczas jazdy samochodem, nagle wybucha nam wideorejestrator zamontowany na szybie…
  • Wysoka temperatura w okolicy akumulatora podczas jego ładowania (normalna praca wideorejestratora w samochodzie) może być powodem innych problemów z urządzeniem, np. przegrzewaniem się wyświetlacza, układu kamery itp. Jednak nie słyszy się o takich problemach, a jeśli są, to są to sprawy incydentalne i zwykle producent wymienia sprzęt na nowy lub inny, zależnie od wyboru klienta.Użytkownik musi mieć świadomość, że z czasem rejestrator jazdy będzie krócej trzymał na baterii, stąd też urządzenie z niego korzystające szybko będzie się rozładowywać po roku/dwóch. Zawsze należy pamiętać, by używać oryginalnych akcesoriów do ładowania urządzenia, jeśli chcemy maksymalnie wydłużyć czas pracy wideorejestratora na baterii.

Jakie zasilanie powinien mieć wideorejestrator samochodowy według mnie?

Ja póki co jestem zwolennikiem akumulatora, zamiast kondensatorów, bo cenniejsze dla mnie są możliwości choćby nawet uruchomienia urządzenia, gdy nie jest podłączone do zasilania czy też wykorzystanie trybu parkingowego, niż praca urządzenia jedynie, gdy zasilanie zewnętrzne jest zapewnione. Ale to kwestia gustu i potrzeb danego użytkownika, stąd też chętnie dowiem się, jakie jest Twoje spojrzenie na ten temat.

Napisz w komentarzu pod filmem, który typ zasilania rejestratora samochodowego jest dla Ciebie istotniejszy, lepszy?

Views: 73

Posted by ForumWiedzy

Entuzjasta nowoczesnych technologii pod każdą postacią. Praktyk, który weryfikować musi wszystko i wszędzie. Dodatkowe zainteresowania: Informatyka, Elektronika, Elektryka, Motoryzacja, czyli technika pod każdą postacią. Redaktor naczelny, właściciel i twórca ForumWiedzy.pl oraz twórca i prowadzący kanał ForumWiedzy.pl na YouTube, na którego łamach znajdziesz recenzje, testy, poradniki wideo.

Website: https://www.forumwiedzy.pl