W większości samochodów mamy 4 pozycyjny przełącznik zapłonu w stacyjce.
1. Pozycja „LOCK”, czyli blokada kierownicy, ochrona przed kradzieżą, kierownicą nie można kręcić. Tylko w tej pozycji można włożyć i wyjąć kluczyk ze stacyjki. Jeżeli występuje problem z przekręceniem kluczyka z pozycji LOCK na ACC, to należy najpierw poruszać kierownicą w prawo i lewo, by zwolnić blokadę, dopiero wówczas przekręcić kluczykiem na pozycję ACC.
2. Pozycja „ACC” lub „I”, czyli ACCESSORY, akcesoria takie jak wycieraczki, elektryczne szyby, radio, nawiew otrzymują zasilanie +12V. W tej pozycji deska rozdzielcza nie jest oświetlona i nie pokazuje najważniejszych wskaźników.
3. Pozycja „ON” lub „II”, czyli WŁĄCZONY ZAPŁON (silnik nie jest włączony), wszystkie kontrolki się świecą, powoduje to szybsze rozładowanie akumulatora, dlatego w tej pozycji nie powinniśmy zostawiać kluczyka zbyt długo, jeśli silnik nie jest uruchomiony. Akcesoria mają zasilanie +12v. Podczas rozruchu silnika, niektóre odbiorniki elektryczne mogą tracić chwilowo zasilanie np. RADIO, OŚWIETLENIE, by zmaksymalizować wydajność rozruchu silnika.
4. Pozycja „START” lub „III”, czyli ROZRUCH silnika, rozrusznik silnika będzie działał do momentu zwolnienia kluczyka i samoczynnego powrotu do pozycji „ON”. Silnik pracuje, alternator ładuje akumulator napięciem ok 14.4V lub innym, zależnie od rodzaju układu zasilania w pojeździe.
Mam nadzieję, że poradnik się Wam przyda, np. podczas podłączania lokalizatorów GPS, alarmów lub innych akcesoriów.
Jeżeli potrzebujesz podłączyć jakieś urządzenie do ACC lub ON, czyli jako akcesorium, np. lokalizator GPS, należy podłączyć się do instalacji przy tablicy bezpieczników lub w innym miejscu, odpowiednio zabezpieczając połączenie przewodów. Należy pamiętać, że wszelka ingerencja w instalację elektryczną pojazdu powinna być przeanalizowana przez elektryka lub serwis elektroniczny.
Views: 4053