Porównujemy 3 nawigacje samochodowe z dożywotnimi aktualizacjami map Polski i Europy. Czy tańsze znaczy lepsze ?
Nawigacja samochodowa GPS, to już niemal podstawa wyposażenia w aucie. Najtwardsi zwolennicy map papierowych przekonują się do nawigacji cyfrowych w postaci osobnego urządzenia i mają rację, jest to bardzo dobre rozwiązanie, szybkie i skuteczne. Ale, żeby nie było tak prosto, należy wziąć pod uwagę kilka aspektów, które mogą spowodować, że wydamy pieniążki na nawigację i nie będziemy z niej zadowoleni, stąd postanowiłem zdobyć kilka popularnych urządzeń z tą samą funkcjonalnością w różnej cenie i dokładnie je przetestować.
Pod lupę wybrałem 3 znanych producentów nawigacji samochodowych, nad którymi kupujący zastanawiają się w największym stopniu, czyli MIO, NAVITEL, VORDON. Modele wybrane, czyli MIO SPIRIT 7500 LM, NAVITEL E500, VORDON są dostępne w niskiej cenie, przez co są przystępnym produktem, a posiadanie wbudowanych map Europy i możliwość ich dożywotniej aktualizacji jest niezwykle kusząca, stąd urządzenia te cieszą się sporą popularnością. Spor użytkowników wie, że nie warto kupować najtańszych produktów tego typu, bo zwykle brakuje istotnych funkcji, które występują w droższych urządzeniach i zwyczajnie usprawniają korzystanie z nawigacji GPS w samochodzie.
Należy mieć jednak na uwadze, że nie najważniejszym są same mapy, a sposób ich prezentacji, by użytkownik trafił do celu bez stresu i nerwów, a nie jest z tym jednakowo dobrze we wszystkich produktach, o czym przekonacie się w porównaniu wideo, link poniżej.
Porównanie warto zacząć od najistotniejszych cech produktów, które są bardzo ważne, jeśli chcemy kupić idealną do swoich potrzeb nawigację:
Cechy Produktów | Mio Spirit 7500 ML | Vordon 4,5″ | Navitel E500 |
Cena | 449 | 199 | 299 |
Mapy Europy i Polski | TAK | TAK | TAK |
Dożywotnia bezpłatna aktualizacja | TAK | TAK | TAK |
Rysik w komplecie | TAK | TAK | TAK |
Asystent Pasa Ruchu | TAK | TAK | TAK |
Systemy uczące się profilu jazdy kierowcy | TAK | NIE | NIE |
Asystent Parkowania | TAK | NIE | NIE |
Widok skrzyżowań 3D | TAK | NIE | NIE |
Matowy wyświetlacz | TAK | NIE | TAK |
Dobre kąty widzenia | TAK | NIE | TAK |
Czytnik kart pamięci | TAK | TAK | TAK |
Ładowarka 12/24V | TAK | TAK | NIE |
Możliwość wyboru profilu trasy | TAK | TAK | NIE |
Płyta CD/DVD z oprogramowaniem w zestawie | TAK | NIE | NIE |
Stała informacja o ograniczeniu prędkości | TAK | NIE | NIE |
Program do planowania trasy na komputerze | TAK | NIE | NIE |
Animacja 3D Skrzyżowań | TAK | NIE | NIE |
Możliwość dopasowania Ikonek Menu | TAK | NIE | NIE |
Krótki uchwyt do szyby | TAK | NIE | NIE |
Wyraźny wyświetlacz | TAK | NIE | TAK |
Łatwa aktualizacja map w urządzeniu | TAK | NIE | TAK |
Zapraszam Was do mojego szczegółowego testu wideo, jaki dla Was przygotowałem.
W porównaniu wideo, testy podzieliłem na krótkie sekcje, dzięki którym dowiemy się jak ustawić adres docelowy oraz sprawdzimy, jak zachowują się poszczególne produkty obok siebie, w tych samych warunkach.
- Ustawianie Adresu Docelowego – należy zwrócić uwagę, że łatwość ustawiania adresu jest bardzo ważny, a szybkość pojawiania się konkretnych wyników ułatwia tą operację, tutaj Mio i Navitel bardzo dobrze się spisały. Vordon ze swoim mniejszym wyświetlaczem, słabszym dotykiem oraz małymi komunikatami, powoduje, że zamiast szybkiego wyniku, czasem mamy łamigłówkę
- Wjazd na estakadę – tu należy zwrócić uwagę, że Navitel i Vordon wskazują skrót, który nie ma sensu na tej trasie, Mio wskazuje poprawnie drogę z zastosowaniem asystenta pasa ruchu, który znacznie ułatwia wybór pasa.
Zastosowany asystent pasa ruchu, widoczny na zdjęciu, powoduje spore ułatwienie dla użytkowników nawigacji Mio, inni producenci powinni uczyć takich rozwiązań i je implementować. - Przejazd tunelem podziemnym – tutaj Navitel zmienił automatycznie podświetlenie na nocne, Mio i Vordon nie zmieniły, mimo iż Mio ma ustawione automatyczne ustawianie trybu pracy.
Podczas jazdy w tunelu i nie tylko widać różnice w jakości wyświetlaczy z dużym plusem dla Mio i trochę mniejszym dla Navitel. Vordon ma tak kiepskie kąty widzenia, że odpada na starcie. - Zjazd do centrum handlowego na parking – tutaj możemy zaobserwować niedokładność map Navitela, co skutkuje zwykle nerwami u użytkownika, bo nie dojechał do celu, a nawigacja przestała wskazywać drogę do celu.
Mio Spirit 7500 pokazuje tutaj idealnie, kontrastowo trasę, niezależnie od pogody, sam wyświetlacz jest biły ciepły, wyróżnia się od konkurencji tańszej. - Przejazd przez centrum miasta – wszystkie 3 nawigacje radzą sobie dobrze w mieście. Należy zwrócić uwagę na wskazania ograniczenia prędkości, asystenta parkowania oraz jasny kontrastowy wyświetlacz Mio.
W mieście można zauważyć, że brak wyboru różnych trybów tras w Navitelu, to zauważalny brak, a dla niektórych użytkowników nawet problem.
Wymienione testy przeprowadzone zostały jednocześnie, przez co mam konkretny ogląd sytuacji, nie ma tu promowania jakiegoś produktu, tylko mamy do czynienia z konkretną oceną urządzenia opartą na praktyce, co zostało nagrane i sprawdzone.
Jako, że wg mnie, najlepszym z trójki jest Mio Spirit 7500 LM, to należy zwrócić szczególną uwagę, dlaczego tak wysoko oceniam to urządzenie.
Jak wyczytaliście w tabeli powyżej, jaką przygotowałem dla Was, nawigacja ta jest najdroższa, ale ma szereg funkcji, które bezapelacyjnie wspomagają naszą przygodę z nawigacją.
- Idealnie działa asystent pasa ruchu, który świetnie nas skieruje gdzie trzeba
- Asystent parkowania, w miejscu docelowym wskaże okoliczne parkingi, jakże użyteczna funkcja szczególnie w innych krajach
- Inteligentne funkcje oraz funkcje uczenia się IQ Route i LearnMe Pro będą czuwać i dopasowywać się do nas, poprzez adaptację naszych zachowań i dzięki temu, wybierane trasy będą niezwykle zgodne z najlepszą wiedza i naszymi częstymi przejazdami.
- Bardzo dobry wyświetlacz bez niebieskiej poświaty, który cechuje się bardzo dobrym kontrastem, to ogromna zaleta, która bezpośrednio wpływa na nasze zadowolenie
- Spokojne komunikaty wraz z wypowiedzeniem kolejnych manewrów i nazwy ulicy, na którą wjeżdżamy.
- Widok skomplikowanych skrzyżowań w 3D
- Automatyczna zmiana podświetlenia na nocne w porze wieczorowo nocnej
- Zasilacz w zestawie obsługuje napięcia 12/24V, dzięki czemu, nawigację możemy użyć w ciężarówce.
- Rysik teleskopowy w obudowie nawigacji
- Możliwość wyboru jednej z 4 zaproponowanych tras, to atut nawigacji na tle konkurencji, z którego często korzystam.
- Bezterminowa aktualizacja map za pomocą oprogramowania, które otrzymujemy na płycie DVD w pudełku
- Możliwość zaawansowanego planowania tras w nawigacji lub w programie dołączonym na płycie DVD, po czym możemy trasę przesłać do naszej nawigacji
- Tryb Nawigacji Pieszy, Osobowy, Ciężarowy
- Informacje o ograniczeniu prędkości zawsze na ekranie i ich przekroczeniu.
- Reakcja nawigacji na wyciągnięcie kluczyków ze stacyjki
Na drugim miejscu uplasował się Navitel, chociaż ze względu na brak możliwości wyboru rodzaju trasy, nie przypadł mi do gustu, to jednak jest to popularne urządzenie i w wielu ludzi sobie chwali, zatem ocena moja jest subiektywna, Wasza może być inna, bo możecie mieć inne potrzeby, niższego poziomu, niż mój.
Na ostatni miejscu wskazuję nawigację Vordon 4,5″ GPS, która ma kiepskie wykonanie obudowy, jeśli chodzi o urządzenie nawigacji samochodowej, wyświetlacz odbija światło, chromowane wstawki odbijają słońce, a dosyć prosty i długi uchwyt nie pomaga w jakimkolwiek pozytywnym spojrzeniu na urządzenie. Zachwycić się można bogatą ofertą dodatkowych aplikacji, w tym funkcjonalność Transmitter FM, ale kto tego używa, nawigacja ma być nawigacją.
Stworzyłem dla Was filmy instruktażowe, jak zaktualizować mapy w Mio i Navitel:
Aktualizacja map Mio Spirit 7500 LM – Poradnik
Aktualizacja map Navitel E500 – Poradnik
Poniżej zobaczcie, jak prezentuje się zestaw wszystkich trzech urządzeń, czyli co znajdziemy w pudełku, zapraszam także do zobaczenia unboxingu, czyli filmu, w którym rozpakowuje sprzęt, prezentuję, co jest w środku i pierwszy raz uruchamiam, by zapoznać Was z podstawowymi funkcjami.
MIO SPIRIT 7500 LM – Zawartość opakowania
Galeria zdjęć Mio Spirit 7500 LM:
Navitel E500 – Zawartość opakowania
Galeria zdjęć Navitel E500:
Vordon 4,5″ GPS – Zawartość opakowania
Galeria zdjęć Vordon 4,5″ GPS:
Poniżej przedstawiam Wam długi test porównawczy, około 40 minutowy, który prezentuje spory kawałek trasy, dzięki któremu wyciągniecie wg własnych potrzeb odpowiednie informacje o różnicach nawigacji:
Podsumowanie
Odpowiadając na pytanie, czy tańsze znaczy lepsze, prawdziwą odpowiedzą będzie, NIE. Żaden z testów nie wykazał, że może być inaczej. Jakość materiałów, ich odpowiedni materiał i dobór są bardzo ważne, tak samo ważne jak aktualność map i sposób prezentacji. Nawigacja idealna, czyli taka, po którą z chęcią będziemy sięgać, to nie taka prosta sprawa, ale powyższe materiały, mam nadzieję, że dały Wam wszystkie potrzebne informacje, by móc kupić odpowiedni model, do swoich potrzeba, by nie okazało się, że kupicie źle, potem jeszcze raz i wyjdzie na tyle samo, jak od razu kupilibyście porządna na lata konstrukcję.
Mam ogromną nadzieję, że w przyszłości będę testował ewolucyjne wersje nawigacji firmy VORDON, bo obecny model pozostawia do życzenia, zaś Navitel zostanie wzbogacony o wybór tras alternatywnych, wg rodzaju.
Na dzień dzisiejszy, polecam wszystkim nawigacje firmy Mio, ponieważ są najlepsze i chyba nie ma co z tym dyskutować, jeśli chodzi o nawigację w postaci urządzenia zewnętrznego.
Jeżeli będą potrzebne dodatkowe informacje, zapraszam do przejrzenia filmów i zadawania pytań pod filmami na naszym kanale YouTube, tam najszybciej odpowiadamy na pytania.
• DOŁĄCZ DO FORUMWIEDZY
•
• Subskrybuj kanał ForumWiedzy: http://www.youtube.com/c/forumwiedzy?sub_confirmation=1
• Facebook: https://www.facebook.com/ForumWiedzyPL
• Twitter: https://twitter.com/ForumWiedzy
• Instagram: https://www.instagram.com/forumwiedzy.pl/
• Google+: https://plus.google.com/+ForumWiedzy
• WWW Blog: http://www.forumwiedzy.pl
Dołącz do ForumWiedzy w mediach społecznościowych i bądź na bieżąco!
Views: 17