Jak rozwiązać problem z ogrzewaniem w samochodzie ?
Jeżeli interesujesz się tym zagadnieniem, to pewnie martwi Ciebie mało wydajny układ ogrzewania w samochodzie.
Po krótce przedstawię Ci kilka informacji, byś mógł samodzielnie zdecydować co trzeba sprawdzić i jak ew. naprawić.
Układ ogrzewania w samochodzie, to silnik, który przez swoją pracę, rozgrzewa się i robi się gorący.
Aby się nie przegrzał i pracował w temperaturze roboczej ustalonej przez konstruktorów samochodu, ustalono przedział od jakiej do jakiej temperatury będzie najlepiej, np. 94-104 stopni Celsjusza.
Zobaczcie dodatkowo film mój bardzo szczegółowy o układzie chłodzenia w samochodzie, wiele Wam powie!
Za to, by możliwie szybko zimny silnik doszedł do tej temperatury, dba termostat, czyli element poruszający się w układzie chłodzenia, gdzie najważniejszym czynnikiem jest płyn do chłodnicy, zwykle różowy lub zielony.
Żeby płyn mógł się poruszać, czyli by mógł skutecznie odprowadzać ciepło ze źródła, jakim jest blok silnika, w którym są kanały, gdzie płyn przepływa, musi działać pompa, która tłoczy ten płyn.
Pompa napędzana jest paskiem gumowym od rozrządu lub osprzętu.
Jeżeli silnik włączamy, płyn od razu krąży w układzie i teraz należy zrozumieć wszelkie niuanse, by móc lokalizacja usterki.
Termostat, to tak jak pisałem element poruszający się i ew. wymiana tego elementu musi być zrealizowana przy użyciu termostatu idealnie dobranego do danego silnika i roku produkcji, kupno innego, może spowodować, że będzie pracował w innych temperaturach, tzn. będzie się otwierać i zamykać zbyt szybko lub zbyt późno, czyli silnik będzie niedogrzany lub będzie przegrzany.
Termostat zwykle jest elementem, który decyduje, czy płyn będzie przebiegał tylko przez mały obieg chłodzenia lub duży.
Czym się różni duży od małego, już tłumaczę.
W sprawnym samochodzie, mały układ chłodzenia jest ustawiony przez termostat od zimnego silnika, czyli rano idziecie do auta i zawsze termostat jest zamknięty, tzn. jego jeden element poruszający się jest dociśnięty i płyn przechodzi przez otwór powrotny do silnika.
Mały obieg to zwykle blok silnika, nagrzewnica wewnątrz pojazdu i pompa wody. I po uruchomieniu zimnego silnika, dzięki małemu obiegowi silnik szybciej się nagrzewa, np. jest to dla nas bardzo przydatne, gdy w zimie idziemy do zimnego auta i bardzo nam zależy, by szybko zaczęło lecieć ciepłe powietrze.
Gdyby termostat był uszkodzony lub by go nie było, a byłby tylko duży układ chłodzenia, czyli taki, gdzie płyn do chłodzenia przebywa dodatkowo przez chłodnicę, to byłoby bardzo trudno uzyskać temperaturę roboczą dla silnika, ponieważ samochód w trakcie jazdy jest dodatkowo chłodzony powietrzem, które przez grill przedni leci na chłodnicę w przodzie samochodu i ochładza dodatkowo płyn w układzie, dodatkowo sama chłodnica, czyli zwykle aluminiowy element, to wymiennik ciepła, czyli taki jakby domowy grzejnik, który ma za zadanie oddawać ciepło, zatem płyn, który by do niej wole, zawsze wypływa chłodniejszy w stronę silnika i układ dosyć długo by się nagrzewał jeśli w ogóle. Stąd tak ważny jest sprawny termostat.
Termostat po kilku latach przestają działać poprawnie i ulegają uszkodzeniu, czyli otwierają duży obieg płynu zbyt szybko lub w ogóle zawieszają się otwarte, czyli w ogóle się nie porusza i bardzo ciężko uzyskać odpowiednie parametry pracy silnika, a jeszcze trudniej ogrzać się w samochodzie, bo do nagrzewnicy, czyli miniaturowej chłodnicy dociera chłodny płyn i jak wyłączymy wentylator nawiewu, to jeszcze bardziej ten płyn schodzi i ogrzewania nie ma w ogóle.
Stąd tak ważne mieć sprawny termostat, to pierwszy element, który należy podejrzewać, gdy ogrzewania brak w samochodzie, wskazówka temperatury płynu unosi się zbyt wolno lub nie ma ogrzewania na postoju. Sprawny termostat powinien zapewnić, że silnik szybko dojdzie do temperatury roboczej przez początkowe wykorzystanie tylko małego obiegu i gdy potrzebuje, otworzyć chwilowo duży układ chłodzenia, czyli obieg przez chłodnicę.
Nagrzewnica, to także element, który gdy ulegnie uszkodzeniu, to ogrzewania w samochodzie nie będzie lub będzie nie wydajne, tzn. gdy nawet silnik działa w odpowiedniej temperaturze, termostat jest ok, to nagrzewnica, czyli taka mala chłodnica, która znajduje się wewnątrz pojazdu, zwykle w przednim dolnym tunelu pod radiem i przełącznikami może się po kilku latach zapchać drobinkami osadu wapiennego, czyli inaczej mówiąc, może się zapchać, tak samo jak zapycha się filtr w czajniku bezprzewodowym lub sitko w baterii wody. Co prawda układ chłodzenia pracuje z płynem do chłodnic, który jest tak dopasowany, by przeciwdziałać powstawaniu takim zakamienieniom, to jednak po ok. 10 latach lub szybciej jeśli ktoś wpadł na pomysł jeżdżenia na wodzie z kranu, zamiast płynie do chłodnic, nagrzewnica będzie wewnątrz swojej konstrukcji całą w osadzie i kanału przepływu będą bardzo wydajnie blokować przepływ płynu w układzie, przez co ogrzewanie w samochodzie będzie marne, szczególnie gdy w zimie staniemy pod sklepem lub na parkingu i będziemy chcieli się ogrzać, a tu zamiast ciepłego powietrza, mimo iż silnik pracuje będzie lecieć chłodne powietrze. To będzie znaczyć, że zapchana nagrzewnica zmniejsza szybkość przepływu gorącego płynu przez swoją konstrukcję i gdy mamy włączony wentylator, nagrzewnica nie spełnia swojego zadania, można to też rozpoznać, gdy dodamy gazu na postoju i nagle zrobi się znowu ciepło. Po prostu pompa wody będzie szybciej pracować i dostarczy więcej płynu do chłodnicy, ciśnienie wzrośnie, ale jak gaz puścimy, to po chwili znowu będzie leciało chłodne powietrze. Oczywiście, gdy nadmuch damy mniejszy, to ciepłe powietrze uzyskamy, ale będzie to marny sposób na ogrzanie wnętrza pojazdu.
W takich przypadkach, mamy dwie opcje na naprawę, pierwsza najwygodniejsza, czyli zastosowanie środka Liqui Moly lub innego typu K2 Radiator Flush, który jest tańszy od Liqui Moly ale i mniej skuteczny
do odkamienienia układu chłodzenia, czyli nagrzewnicy, chłodnicy i wszystkiego, gdzie płyn pracuje, podobnie do odkamienienia czajnika bezprzewodowego, dzięki czemu układ odzyska sprawność i ogrzewanie powróci, ale uwaga, czasem trzeba wykonać kilka razy czynność i dokładnie wypłukać układ wodą zdemineralizowaną, tak jak na filmie moim z użycia najlepszego stoiska tego typu, czyli płukacza chłodnic Liqui Moly,
są też inne tańsze środki, ale działają rączej słabo, są też inne sprawdzone sposoby, ale są to nie zalecane sposoby, ale skuteczne, np. Woda z octem
lub woda z odkamieniaczem do czajników.
Robiłem testy tych sposobów w moim przypadku bez żadnego problemu wszystko poszło ok, ale nie wiadomo jak będzie u Was, zatem lepiej dla bezpieczeństwa stosować zalecane środki, jak Liqui Moly.
Zawsze podczas takiego płukania istnieje ryzyko, że układ się gdzieś rozszczelni, tzn. rozpuści się kamień, który w danym miejscu maskował dziurę w układzie, np. w chłodnicy lub nagrzewnicy i mamy problem. Który samodzielnie można wykluczyć, ale trzeba mieć umiejętności, czas i garaż najlepiej, bo znaleźć ubytek nie jest trudno, po prostu będzie kapać. Są specjalne płyny, które służą do uszczelniania Chłodnicy, wlewa się je do płynu chłodzenia i tam gdzie zauważy płyn styk z powietrzem, to ten płyn zatyka dziurę, szybko i skutecznie, ale może też ten płyn powodować zapychanie nagrzewnicy lub chłodnicy, ale raczej nie powinno tak się dziać.
Jeżeli jednak jesteśmy pewni, że nagrzewnica nie daje rady, a nie chcemy płukać układu, to możemy po prostu kupić nową nagrzewnicę z uszczelkami nowymi i samodzielnie wymienić, ew. oddać do mechanika. Koszt wymiany u mechanika, to zwykle ok 300 zł, zależnie od pojazdu, może to być 150, a może to być także i 2000, zależnie od marki i trudu, by dostać się do niej.
Jednak w wielu przypadkach samodzielnie sobie poradzimy, poniżej cały mój poradnik, jak wymienić w Opel Astra G, warto zobaczyć, jest tam sporo niuansów, których nikt nie pokaże lub nie omówi.
Najważniejsze przy wymianie nagrzewnicy, to zadbać, by nie zalać podłogi samochodu, przy wymianie. Bardzo łatwo źle połączyć nagrzewnicę z rurkami, zatem należy bardzo dokładnie zwrócić uwagę na montaż, musi być idealny, bo inaczej, jeśli źle coś połączymy, wlewając płyn do układu, wleje się on do wnętrza samochodu i cala podłoga zostanie zalana. Trzeba bardzo na to uważać, by idealnie wszystko było zmontowane, mocno dociśnięte, zanim włożymy zawleczki zabezpieczające. Wszystko na filmie widać, zatem zalecam zobaczyć.
Mam nadzieję, że bardzo dokładnie omówiłem wszelkie sprawy związane z układem chłodzenia, zatem korzystajcie z tych informacji, bo możecie zaoszczędzić sporo pieniędzy i problemów.
Zapraszam Was do polubienia ForumWiedzy.pl na Facebooku i subskrypcji kanału ForumWiedzy.pl na YouTube, gdzie prezentujemy nasze praktyczne poradniki wideo dla Was.
Udostępniajcie nasze materiały dalej, swoim znajomym, na forach, bo są bardzo szczegółowe i praktyczne.
Szerokiej drogi.
Views: 247