Instrukcja wymiany tylnych klocków hamulcowych i tylnej tarczy hamulcowej w samochodzie Opel Astra G według Bogdan Ligęza ForumWiedzy.pl:
ZACISK HAMULCOWY TRW LUCAS (w tym modelu samochodu występuje także starszy typ zacisku hamulcowego BOSCH, którego klocki mają inne uszy (większe, okrągłe), nie pasujące do systemu TRW LUCAS, dlatego warto zweryfikować kształt uszu klocka hamulcowego przed zakupem nowych klocków, by zweryfikować system zacisku. Zacisk TRW LUCAS ma klocki z uszami w kształcie trapezu, mniejszymi od uszu okrągłych klocków systemu BOSCH.
Klocki i tarcze zawsze wymieniamy z dwóch stron na jednej osi, nigdy tylko z jednej strony.
- Poluzować śruby koła
- Unieść i zabezpieczyć samochód (kobyłki lub klocki, ew. podnośnik kolumnowy)
- Zdjąć koło
- Odkręcić 2 śruby zacisku hamulcowego od prowadników (klucz płaski 13 mm i 17 mm)
- Wysunąć zacisk hamulcowy z jarzma, podwiesić do sprężyny śrubowej za pomocą druta lub plastikowej opaski „trytytki” i wyczyścić powierzchnie styku z klockami (tłok i wewnętrzna część zacisku) najlepiej za pomocą gąbki szlifierskiej. Nie polecam stosować szczotki drucianej, by nie uszkodzić gumowej osłony kurzowej tłoka zacisku, ew. wykonywać czyszczenie z zadbaniem o nie dotykanie przez druty osłony.
- Wymontować stare klocki hamulcowe i blaszki z prowadnic w jarzmie.
- Odkręcić 2 śruby jarzma od tyłu nasadką E18 gwiazdkową (mocno dokręcone śruby momentem 100 Nm)
- Oczyścić prowadnice jarzma za pomocą pilnika do metalu, zweryfikować osłony kurzowe gumowe i prowadniki metalowe, ew. wymienić na nowe (polecam). Prowadniki i ich gniazda w jarzmie po oczyszczeniu nasmarować smarem do hamulców np. TRW PFG 110, ATE BREMSZYLINDER-PASTE lub takim jaki dostajemy w tubce z zestawem naprawczym zacisku np. AUTOFREN do odpowiedniego systemu hamulcowego (TRW LUCAS lub BOSCH i inne, zależnie od marki samochodu). Smar do hamulców ułatwia ślizg zacisku pływającego po prowadniku i nie reaguje z gumowymi osłonami kurzowymi i uszczelkami.
- Zdemontować tarczę hamulcową, odkręcić śrubę ustalającą z łbem stożkowym.
- Oczyścić dokładnie powierzchnię piasty do metalicznej i równej postaci.
- Sprawdzić bicie piasty czujnikiem zegarowym na krawędzi piasty – max 0,02 mm według firmy ATE oraz kształt powierzchni za pomocą liniału krawędziowego lub suwmiarki.
- Oczyścić przed montażem tarczy hamulcowej powierzchnię piasty i tarczy hamulcowej oczyszczaczem do hamulców np. BOLL.
- Zamontować nową tarczę hamulcową, wkręcić śrubę ustalającą i dokręcić śruby koła momentem 60 Nm, na czas testu bicia tarczy za pomocą czujnika zegarowego.
- Sprawdzić bicie tarczy hamulcowej 1 cm od krawędzi tarczy za pomocą czujnika zegarowego – max 0,06 mm według firmy ATE dla nowej tarczy hamulcowej.
- Zamontować jarzmo – dokręcić 2 śruby kluczem nasadkowym E18 gwiazdka momentem 100 Nm z wykorzystaniem środka zabezpieczającego gwint przed odkręceniem.
- Zamontować blaszki do jarzma i włożyć nowe klocki hamulcowe z wykorzystaniem pasty syntetycznej Liqui Moly 3078 lub ATE Plastilube na uszy i plecy klocków – cienka warstwa. Klocki wyposażone w czujnik zużycia, np. metalową blaszkę, wtyczkę, która piszczy po zetknięciu z tarczą, gdy stopień zużycia klocka jest osiągnięty, montowane są od wewnętrznej strony tarczy. Pasta syntetyczna wypiera wodę, sól drogową, piasek, dlatego tak istotne jest stosowanie dokładnie jej!
- Wkręcić tłoczek tylnego zacisku hamulcowego zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara w prawo za pomocą narzędzia do zacisków hamulcowych (NIE MOŻNA WSUWAĆ TŁOKA [tłoczka, cylinderka]), musimy wkręcać, bo zostanie uszkodzony mechanizm hamulca awaryjnego – ręcznego, który znajduje się w zacisku, za tłokiem). Warto poluzować delikatnie odpowietrznik zacisku na czas wkręcania tłoka i zakręcić po dokręceniu tłoka (jeśli tak zaleca producent), dzięki czemu nie będziemy działać ciśnieniowo w układzie hamulcowym hydraulicznym zwrotnie. Nowoczesne samochody mają elektrycznie sterowane tłoki, czyli ich ustawienie do montażu klocków jest realizowane przez komputer serwisowy, tak samo ich kalibracja po montażu nowych klocków. Przed
- Dokręcić 2 śruby ze środkiem zabezpieczającym przed odkręcaniem na prowadniki momentem 25 Nm, przytrzymując prowadnik kluczem płaskim 17 mm i dokręcając kluczem dynamometrycznym 13 mm
- Założyć koło i przykręcić śruby, opuścić samochód i dokręcić śruby kół przemiennie na krzyż momentem 110 Nm za pomocą klucza dynamometrycznego.
- Kilkukrotnie naciśnij pedał hamulca zanim wyjedziesz na drogę, by klocki ułożyły się przy tarczy hamulcowej.
- Sprawdź poziom płynu hamulcowego, czy znajduje się pomiędzy minimum i maksimum.
- Przeprowadź procedurę docieranie nowych klocków hamulcowych do tarcz. Wybierz bezpieczny odcinek drogi, poza drogami szybkiego ruchu, który pozwoli Tobie spokojnie przyspieszać i hamować. Rozpędź się do prędkości 80 km/h i delikatnie hamuj do 40 km/h, powtórz ten proces 5 razy i wstępne docieranie klocków będzie wykonany.
- Przez pierwsze 200-500 km po wymianie klocków i tarcz jeździj spokojnie i spokojnie hamuj bez gwałtownych wciśnięć pedału hamulca, dzięki czemu nowe klocki hamulcowe dotrą się z nową tarczą hamulcową.
Co warto mieć:
- Zestaw kluczy nasadowych, płaskich, oczkowych
- Papier ścierny / szczotka druciana
- Odrdzewiacz w sprayu BOLL
- Rękawiczki nitrylowe
- Klucz dynamometryczny (50Nm, 110Nm)
- Oczyszczacz do tarcz hamulcowych BOLL
Wszelkie potrzebne części i środki chemiczne kupisz u naszego partnera www.aparts.pl – kod rabatowy pod koniec zakupu to: FORUMWIEDZY
tutaj linki do produktów—>
osłona tarczy https://aparts.pl/
pasta liqui moly https://aparts.pl/
smar TRW https://aparts.pl/
zmywacz do hamulców BOLL https://aparts.pl/
neutralizator rdzy https://aparts.pl/
zabezp. linki https://aparts.pl/
prowadnice zacisku https://aparts.pl/
rekawiczki https://aparts.pl/
klucz dynamometryczny https://aparts.pl/
Views: 1074