Kolej gondolowa na Szyndzielnię – całoroczna kolej gondolowa z Olszówki (dzielnica Bielska-Białej) na Szyndzielnię w Beskidzie Śląskim, w granicach administracyjnych tego miasta. Kolej wybudował Girak Austria.
Cennik: http://kolej-szyndzielnia.pl/cennik/
Ulgowy w obie strony: 18 zł
Normalny w obie strony: 25 zł
Regulamin: http://kolej-szyndzielnia.pl/wp-content/uploads/2019/04/Regulamin_dla_pasa%C5%BCer%C3%B3w_kl.pdf
- Dzieci do lat 4 – bezpłatnie,
- Zakup biletu ulgowego dla dzieci i młodzieży szkolnej po okazaniu legitymacji szkolnej,
- Zakup biletu ulgowego dla studentów – po okazaniu legitymacji studenckiej lub EURO 26,
- Zakup biletu ulgowego dla seniora +65 lat – po okazaniu dowodu osobistego,
- Zakup biletu ulgowego dla inwalidy i jego opiekuna – po okazaniu legitymacji inwalidy I grupy lub w przypadku niepełnoletnich – orzeczenia
o niepełnosprawności w stopniu znacznym, - Bilety są ważne 3 dni (nie dotyczy biletu „3x i 12x w górę z rowerem”),
- Niewykorzystane bilety nie podlegają zwrotowi,
- Reklamacje są rozpatrywane na podstawie paragonu,
- Bilety należy zachować i zeskanować w czytnikach kołowrotów systemu dostępu mieszczących się na peronach,
- Przyjmujemy również płatności kartą.
- Psy przewożone są bezpłatnie. Powinny być na smyczy i mieć założony kaganiec.
- Wózki dziecięce mieszczą się w wagoniku, jeśli nie przekraczają wymiarów 80 x 130 cm
- Zakup biletu oznacza akceptację regulaminu korzystania z obiektu.
Kolej gondolowa na Szyndzielnię jest pierwszą po II wojnie światowej koleją linową w Polsce i pierwszą koleją gondolową, nie kabinową. Budowa kolei rozpoczęła się w 1950 roku. Dostawcą urządzeń technologicznych i gondoli była austriacka firma Bruder Girak. Roboty wykonało Bielskie Przemysłowe Zjednoczenie Budowlane pod nadzorem Krakowskiego Zarządu Inwestycji Kolejowych z inż. Zbigniewem Schneigertem[1]. Projektantem budynków była inż. arch. Krystyna Różyska. Kolej oddano do użytku 21 grudnia 1953 roku.
Zimą 1994/1995 kolej została poddana gruntownej modernizacji, także przez firmę Bruder Girak. Jest obecnie jedną z trzech kolei gondolowych w polskich górach (pozostałe dwie to kolej gondolowa „Jaworzyna Krynicka” i Kolej gondolowa „Stóg Izerski”).
14 sierpnia 2015 roku przy górnej stacji kolei oddano do użytku 18-metrową wieżę widokową.
W marcu 2017 roku zakończyła się modernizacja. Wymieniono wagoniki, napędy główne i awaryjny, hamulce, elektronikę. Wyremontowano również pomieszczenia górnej i dolnej stacji kolejki. Kolejka dysponuje 32 wagonami osobowymi i dwoma serwisowymi. Po renowacji kolej jest w stanie przewieźć do 750 osób na godzinę przy maksymalnej prędkości pięciu metrów na sekundę. Czas wjazdu na górę wynosi ponad 6 minut.
Kolej gondolowa na Szyndzielnię
Długość trasy [m] 1810
Poziom stacji dolnej [m n.p.m.] 509,7
Poziom stacji górnej [m n.p.m.] 958,9
Różnica poziomów [m] 449,2
Podpory trasowe 13
Typ gondoli 6-osobowa
Liczba gondoli 32 + 2 specjalne
Zdolność przewozowa [osób na godzinę] 750
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Kolej_gondolowa_na_Szyndzielni%C4%99
Po wjeździe na górę kolejką, idziemy szlakiem przez 10 minut prosto do Schroniska PTTK na Szyndzielni, gdzie zjemy dobrą zupkę pomidorową, napijemy się ciepłej herbatki czy też nawet wynajmiemy pokój/nocleg.
Schronisko PTTK Szyndzielnia – górskie schronisko turystyczne Polskiego Towarzystwa Turystyczno-Krajoznawczego w Beskidzie Śląskim, na Szyndzielni, na terenie lasów komunalnych miasta Bielska-Białej. Położone na wysokości 1001 m n.p.m. Pierwsze murowane schronisko w tym paśmie górskim, oddane do użytku w 1897.
Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Schronisko_PTTK_Szyndzielnia
Świetny pomysł na przygodę rodzinną z małymi dziećmi. Polecam!
Views: 33