Układ hamulcowy samochodu jest bardzo ważny i bezpośrednio od jego działania zależy życie kierowcy i pasażerów samochodu, dlatego jego poprawne serwisowanie jest bardzo ważne
Wymiana klocków i tarcz hamulcowych zawsze musi zostać wykonane zgodnie z zaleceniami producenta samochodu, klocków hamulcowych i tarcz hamulcowych, dlatego nie wystarczy sama wymiana elementów, ale także odpowiednie czyszczenie, smarowanie różnych miejsc specjalistycznymi środkami chemicznymi oraz wykonanie pomiarów bicia piasty i tarczy hamulcowej, od których zależy, czy wszystko będzie działać zgodnie z założeniami i bez niespodzianek.
Zobacz mój szczegółowy poradnik, krok po kroku, jak powinna wyglądać wymiana klocków i tarcz hamulcowych z zachowaniem pomiarów bicia piasty, tarczy hamulcowej podczas wymiany.
Poniżej instrukcja wymiany klocków i tarcz hamulcowych w samochodzie Opel Astra G z roku 1998, gdzie tylne tarcze i klocki kwalifikują się do wymiany ze względu na stopień zużycia. Dodatkowo, by zapewnić perfekcyjne działanie zacisku hamulcowego pływającego, postanowiłem wymienić od razu prowadniki znajdujące się w jarzmie i gumowe osłony kurzowe tych prowadników, dzięki temu zacisk będzie idealnie ślizgał się na prowadnikach, co zapewni idealną pracę zacisków hamulcowych.
Procedura wymiany klocków i tarcz hamulcowych Opel Astra G (system TRW LUCAS):
- Poluzować śruby koła
- Unieść i zabezpieczyć samochód (kobyłki lub klocki, ew. podnośnik kolumnowy)
- Zdjąć koło
- Odkręcić 2 śruby zacisku hamulcowego od prowadników (klucz płaski 13 mm i 17 mm)
- Wysunąć zacisk hamulcowy z jarzma, podwiesić do sprężyny śrubowej za pomocą druta lub plastikowej opaski „trytytki” i wyczyścić powierzchnie styku z klockami (tłok i wewnętrzna część zacisku) najlepiej za pomocą gąbki szlifierskiej. Nie polecam stosować szczotki drucianej, by nie uszkodzić gumowej osłony kurzowej tłoka zacisku, ew. wykonywać czyszczenie z zadbaniem o nie dotykanie przez druty osłony.
- Wymontować stare klocki hamulcowe i blaszki z prowadnic w jarzmie.
- Odkręcić 2 śruby jarzma od tyłu nasadką E18 gwiazdkową (mocno dokręcone śruby momentem 100 Nm)
- Oczyścić prowadnice jarzma za pomocą pilnika do metalu, zweryfikować osłony kurzowe gumowe i prowadniki metalowe, ew. wymienić na nowe (polecam). Prowadniki i ich gniazda w jarzmie po oczyszczeniu nasmarować smarem do hamulców np. TRW PFG 110, ATE BREMSZYLINDER-PASTE lub takim jaki dostajemy w tubce z zestawem naprawczym zacisku np. AUTOFREN do odpowiedniego systemu hamulcowego (TRW LUCAS lub BOSCH i inne, zależnie od marki samochodu). Smar do hamulców ułatwia ślizg zacisku pływającego po prowadniku i nie reaguje z gumowymi osłonami kurzowymi i uszczelkami.
- Zdemontować tarczę hamulcową, odkręcić śrubę ustalającą z łbem stożkowym.
- Oczyścić dokładnie powierzchnię piasty do metalicznej i równej postaci.
- Sprawdzić bicie piasty czujnikiem zegarowym na krawędzi piasty – max 0,02 mm według firmy ATE oraz kształt powierzchni za pomocą liniału krawędziowego lub suwmiarki.
- Oczyścić przed montażem tarczy hamulcowej powierzchnię piasty i tarczy hamulcowej oczyszczaczem do hamulców np. BOLL.
- Zamontować nową tarczę hamulcową, wkręcić śrubę ustalającą i dokręcić śruby koła momentem 60 Nm, na czas testu bicia tarczy za pomocą czujnika zegarowego.
- Sprawdzić bicie tarczy hamulcowej 1 cm od krawędzi tarczy za pomocą czujnika zegarowego – max 0,06 mm według firmy ATE dla nowej tarczy hamulcowej.
- Zamontować jarzmo – dokręcić 2 śruby kluczem nasadkowym E18 gwiazdka momentem 100 Nm z wykorzystaniem środka zabezpieczającego gwint przed odkręceniem.
- Zamontować blaszki do jarzma i włożyć nowe klocki hamulcowe z wykorzystaniem pasty syntetycznej Liqui Moly 3078 lub ATE Plastilube na uszy i plecy klocków – cienka warstwa. Klocki wyposażone w czujnik zużycia, np. metalową blaszkę, wtyczkę, która piszczy po zetknięciu z tarczą, gdy stopień zużycia klocka jest osiągnięty, montowane są od wewnętrznej strony tarczy. Pasta syntetyczna wypiera wodę, sól drogową, piasek, dlatego tak istotne jest stosowanie dokładnie jej!
- Wkręcić tłoczek tylnego zacisku hamulcowego zgodnie z kierunkiem wskazówek zegara w prawo za pomocą narzędzia do zacisków hamulcowych (NIE MOŻNA WSUWAĆ TŁOKA [tłoczka, cylinderka]), musimy wkręcać, bo zostanie uszkodzony mechanizm hamulca awaryjnego – ręcznego, który znajduje się w zacisku, za tłokiem). Warto poluzować delikatnie odpowietrznik zacisku na czas wkręcania tłoka i zakręcić po dokręceniu tłoka (jeśli tak zaleca producent), dzięki czemu nie będziemy działać ciśnieniowo w układzie hamulcowym hydraulicznym zwrotnie. Nowoczesne samochody mają elektrycznie sterowane tłoki, czyli ich ustawienie do montażu klocków jest realizowane przez komputer serwisowy, tak samo ich kalibracja po montażu nowych klocków. Przed
- Dokręcić 2 śruby ze środkiem zabezpieczającym przed odkręcaniem na prowadniki momentem 25 Nm, przytrzymując prowadnik kluczem płaskim 17 mm i dokręcając kluczem dynamometrycznym 13 mm
- Założyć koło i przykręcić śruby, opuścić samochód i dokręcić śruby kół przemiennie na krzyż momentem 110 Nm za pomocą klucza dynamometrycznego.
- Kilkukrotnie naciśnij pedał hamulca zanim wyjedziesz na drogę, by klocki ułożyły się przy tarczy hamulcowej.
- Sprawdź poziom płynu hamulcowego, czy znajduje się pomiędzy minimum i maksimum.
- Przeprowadź procedurę docieranie nowych klocków hamulcowych do tarcz. Wybierz bezpieczny odcinek drogi, poza drogami szybkiego ruchu, który pozwoli Tobie spokojnie przyspieszać i hamować. Rozpędź się do prędkości 80 km/h i delikatnie hamuj do 40 km/h, powtórz ten proces 5 razy i wstępne docieranie klocków będzie wykonany.
- Przez pierwsze 200-500 km po wymianie klocków i tarcz jeździj spokojnie i spokojnie hamuj bez gwałtownych wciśnięć pedału hamulca, dzięki czemu nowe klocki hamulcowe dotrą się z nową tarczą hamulcową.
Co warto mieć:
- Zestaw kluczy nasadowych, płaskich, oczkowych
- Papier ścierny / szczotka druciana
- Odrdzewiacz w sprayu BOLL
- Rękawiczki nitrylowe
- Klucz dynamometryczny (50Nm, 110Nm)
- Oczyszczacz do tarcz hamulcowych BOLL
- Czujnik zegarowy do pomiarów bicia piasty i tarczy hamulcowej
Wszelkie potrzebne części i środki chemiczne kupisz u naszego partnera www.aparts.pl – kod rabatowy pod koniec zakupu to: FORUMWIEDZY
Linki do produktów:
pasta liqui moly https://aparts.pl/partscatalogue/3078-liqui-moly,11-3078-FLQM-0-0-LM3078.aspx#
smar TRW https://aparts.pl/partscatalogue/pfg110-trw-smar,11-PFG110-0161-01601–TRWPFG110.aspx#
zmywacz do hamulców BOLL https://aparts.pl/partscatalogue/001045-boll,11-001045-FBOL-0-0-BOL001045.aspx#
neutralizator rdzy https://aparts.pl/partscatalogue/00140191-boll,11-00140191-FBOL-0-0-BOL00140191.aspx#
prowadnice zacisku, prowadniki https://aparts.pl/partscatalogue/d7226c-autofren-seinsa-zestaw-tulei-prowadzacych-zacisk-hamulca,11-D7226C-0351-01165–D7226C.aspx#
rekawiczki https://aparts.pl/partscatalogue/76843-partstech,11-76843-FPT-0-0-PT76843.aspx#
klucz dynamometryczny https://aparts.pl/clientcatalogue/engne00054,23-1-ENG—–ENGNE00054.aspx#
Poniżej znajdziesz dodatkowe poradniki, które mogą się Tobie przydać podczas pracy z układem hamulcowym swojego samochodu:
Views: 287