Wymiana klocków hamulcowych w większości samochodów jest bardzo prosta, jednak należy zadbać o oczyszczenie wszystkich miejsc, gdzie klocki mają styk z tłokiem zacisku, zaciskiem i jarzmem, by były te miejsca idealnie oczyszczone, wyrównane i minimalnie nasmarowane smarem wysokotemperaturowym do hamulców. Dzięki temu klocki będą pracowały w układzie hamulcowym bez oporów. Zawsze wymieniaj klocki parami, czyli w obydwu kołach osi samochodu!
Pamiętaj o zabezpieczeniu miejsca pracy i postawieniu samochodu na kobyłce lub klocach drewnianych, samochód podczas pracy nie może być oparty na lewarku lub podnośniku! Zaciągnij hamulec ręczny i pozostaw kluczyki w stacyjce, dzięki czemu będziesz mógł obracać zwrotnicą i ustawić sobie zacisk pod wygodnym kątem do pracy.
Przygotuj narzędzia”: klucz imbus 7mm z przedłużką, klucz do kół, klucz dynamometryczny, szczotka druciana, wkrętak płaski, kobyłka pod samochód / podnośnik warsztatowy / kloce drewniane lub zwykły lewarek, rękawiczki, zestaw do zacisków hamulcowych (nie jest obowiązkowy, ale zalecany), zmywacz do tarcz hamulcowych, smar do hamulców wysokotemperaturowy, środek do zabezpieczenia gwintu prowadnicy.
Instrukcja wymiany klocków hamulcowych z przodu Opel Astra G 1.6 16V x16xel 1998 – autor: Bogdan Ligęza ForumWiedzy.pl:
1. Odkręć korek zbiornika płynu hamulcowego lub podczas wciskania tłoka zacisku hamulcowego, poluzuj delikatnie odpowietrznik zacisku hamulcowego, by zmniejszyć opór przy wciskaniu. Po wciśnięciu tłoka, odpowietrznik zakręć i gdy praca zostanie zakończona z wymianą klocków, to kilkukrotnie naciśnij hamulec do oporu i uzupełnij płyn hamulcowy w zbiorniku wyrównawczym płynu hamulcowego DOT4 lub inny wg zaleceń producenta samochodu.
2. Zaciągnij hamulec ręczny, poluzuj śruby kół i podnieś samochód podnośnikiem, lewarkiem i ustaw samochód na stałej podpórce, tzw. kobyłce lub klocku drewnianym.
3. Odkręć koło i je zdejmij, by mieć dostęp do miejsca pracy przy układzie hamulcowym.
4. Podważ płaskim wkrętakiem 2 plastikowe zabezpieczenia śrub prowadnic zacisku i je odłóż.
5. Odkręć dwie śruby prowadnice zacisku kluczem imbusowym 7mm z przedłużeniem. Mając kluczyk w stacyjce, możesz wygodnie ustawić sobie układ hamulcowy kręcąc zwrotnicą.
6. Wyjmujemy zawleczkę metalową i wyciągamy przewód hamulcowy z uchwytu, by podczas pracy z zaciskiem, nie urwać przewodu hamulcowego. Musi być luźny.
7. Za pomocą wkrętaka, wykonując dźwignię o tarczę hamulcową i zacisk, wsuwamy tłok zacisku do środka, by móc swobodnie wyciągnąć zacisk z klockami.
8. Podważamy płaskim wkrętakiem drut klocka hamulcowego z zacisku hamulcowego.
9. Wkładamy wkrętak pomiędzy jarzmo i zacisk, aby wysunąć zacisk z klockami z tarczy hamulcowej (UWAGA NA PRZEWÓD HAMULCOWY).
10. Można za pomocą druta, haka lub innego elementu powiesić zacisk na sprężynie, by zacisk nie wisiał na przewodzie hamulcowym (jeśli będzie to konieczne).
11. Wciskanie tłoka jest proste za pomocą zestawu do zacisków hamulcowych i co ważne bezpieczne, bo nie ma szans uszkodzić gumowego uszczelniacza. Stosując alternatywne metody, uważamy na uszczelkę dookoła tłoka, by jej nie uszkodzić. Można za pomocą strzykawki pod uszczelkę na tłok wcisnąć specjalny smar, ale nie jest to konieczne, jeśli układ hamulcowy działa poprawnie.
12. Bardzo dokładnie oczyszczamy powierzchnie styku z klockami hamulcowymi (tłok, zacisk, jarzmo, gumki od prowadnic). Te powierzchnie muszą być równe i minimalnie posmarowane specjalnym smarem wysokotemperaturowym do hamulców / zacisków. Najpierw zdrapujemy korozję za pomocą płaskiego wkrętaka, nastepnie gąbką szlifierską wyrównujemy powierzchnię. Można użyć szczotki drucianej.
Jeżeli istnieje problem z układem hamulcowym lub widzimy korozję wokół gumek, to wyciągnijmy gumki z zacisku i oczyszczamy powierzchnie wewnętrzną otworu na gumki papierem ściernym lub pilnikiem, bo może jest tam korozja, która naciska na gumkę, a ta stawia zwiększony opór na prowadnicę zacisku. Jeżeli nie ma problemu, wystarczy wyczyścić miejsca styku z klockami, uważając na uszczelkę tłoka
Gąbka szlifierska jest bardzo tania w sklepie budowlanym i świetnie się spisuje w czyszczeniu powierzchni jarzma i zacisku hamulcowego. Drobna gradacja.
13. Czyścimy powierzchnię tarczy hamulcowej na styku z kołem.
14. Nakładamy specjalny smar wysokotemperaturowy do zacisków hamulcowych w cienkiej warstwie, by zabezpieczyć powierzchnię przed korozją i zmniejszyć tarcie.
15. Montujemy klocki hamulcowe w odwrotnej kolejności. Warto wybierać klocki markowe, które zagwarantują wysoką skuteczność hamowania.
16. Prowadnice (prowadniki) zacisku muszą być dokładnie oczyszczone, gładkie i suche. Na gwint prowadnicy nakładamy warstwę środka zabezpieczającego przeciw samoczynnemu odkręcaniu się gwintów, np. Loctite typu 242 lub podobnego i dokręcamy kluczem dynamometrycznym momentem zgodnym z instrukcją serwisową pojazdu, tu dla przykładu momentem 28 Nm – uwaga by nie zerwać gwintu w jarzmie.
17. Dalej wszystko składamy w odwrotnej kolejności i przez około 200 km delikatnie hamujemy. Można przeprowadzić procedurę docierania klocków, czyli kilkukrotnie z prędkości 80km/h hamujemy delikatnie do prędkości 40km/h i pomiędzy takimi hamowaniami chwilę odczekujemy, by spadła temperatura klocków.
18. Dokręć śruby kół odpowiednim momentem za pomocą klucza dynamometrycznego (tutaj 110Nm), sprawdź poziom płynu hamulcowego w zbiorniku, zakręć korek zbiornika, kilkukrotnie podpompuj hamulce zanim ruszysz w drogę. Kilka razy jadąc 80km/h delikatnie hamuj do prędkości 40km/h, tak dotrzesz nowe klocki hamulcowe. Przez ok. 200km hamuj spokojnie.
GOTOWE 🙂
Autor: Bogdan Ligęza – ForumWiedzy.pl
Autor nie ponosi żadnej odpowiedzialności za wykonywane czynności przez wykonującego. Powyższe, to zbiór informacji praktycznych, krok po kroku dla samochodu Opel Astra G 1998 r.
Polecam robić zakupy części samochodowych u naszego partnera AutoParts w sklepie internetowym: https://aparts.pl/ , kod rabatowy w podsumowaniu zakupów to: AUTOFAN lub FORUMWIEDZY
Subskrybuj kanał ForumWiedzy.pl z poradnikami. Polub ten film. Skomentuj film. Udostępnij dalej ten film w mediach społecznościowych lub na forach, by inni też mogli skorzystać.
Jeżeli masz jakieś pytanie, wątpliwość, napisz w komentarzu pod filmem, postaram się odpowiedzieć, gdy tylko będę miał możliwość.
Ciekaw jestem Wasze opinii na temat tego filmu i formy przedstawienia całości prac, czy będzie to forma idealna dla Ciebie. Skomentuj ten wątek pod filmem, Twoja opinia jest dla mnie bardzo istotna.
Views: 25