Zielone światło dla systemu Start-Stop z BIZOL GREEN OIL

Samochody wyposażone w system start-stop w ciągu kilku ostatnich lat na dobre wpisały się w krajobraz naszego rynku motoryzacyjnego. System zaproponowany przez Toyotę w swoich pierwszych hybrydach z końca lat 90-tych musiał jednak odczekać na szerokiej półce nowinek technologicznych przez następne 10 lat. Od 2010 roku odnotowujemy stały wzrost liczby aut wyposażanych w tę funkcję. W tej chwili 60% samochodów wyprodukowanych w UE jest w nią wyposażonych. Ford przewiduje, że do końca 2017 roku system start-stop znajdzie się w ponad 70% wyprodukowanych samochodów – zarówno osobowych jak i ciężarowych.  Pojawia się pytanie o co walczą producenci, montując ten w sumie dosyć skomplikowany i mocno obciążający silnik system?

 

Odpowiedź jest prosta – o kilogramy. Konkretniej o kilogramy CO2. Okazuje się bowiem, że zastosowanie tego rozwiązania przynosi od 4 do 10% oszczędności w zużyciu paliwa, co przekłada się na spadek emisji CO2 od 600 do 3500kg w ciągu przewidywanego żywota pojazdu, czyli 10 lat.
Bizol Green Oil 1

Cóż, tak wygląda rachunek korzyści, spójrzmy jednak na koszty. Zapewne każdy z nas doświadczył niemiłej sytuacji, gdy po przejechaniu jakiegoś szybkiego odcinka ( autostrada/obwodnica itp.) musimy się nagle zatrzymać. System start-stop automatycznie wyłącza nam silnik. A rozpędzona turbina dalej się kręci – bez odpowiedniego smarowania. Dodatkowo producenci przewidują, iż samochody wyposażone w system start-stop są przewidziane na 20 do 40 tys. cykli uruchomienia silnika. Jak się okazuje to nie kilometry przebiegu, a powtarzalne obciążenia podczas pierwszych sekund od uruchomienia silnika są dla niego największym zagrożeniem. Widać to dokładnie na poniższym wykresie, przedstawiającym zużycie panewek w silniku po 10 tys. cykli uruchomienia silnika.

Bizol Green Oil 2

 Bizol Green Oil 3

Oczywiście producenci samochodów dostrzegają ten problem, jednak jego rozwiązaniu będzie wymagało jeszcze trochę czasu. Pojawiają się pomysły aby panewki wałków rozrządu zastąpić łożyskami kulowymi, natomiast poza Jaguarem (w silnikach z rodziny Ingenium) nikt jeszcze nie zdecydował się na tak radykalne rozwiązanie. Pojawiają się natomiast pomysły rozbudowy systemu start-stop o dodatkową „inteligencję” monitorującą sposób jazdy i możliwość wyłączenia silnika oraz głosy mówiące o montażu dodatkowych, elektrycznych pomp oleju, które miały by wyeliminować problem suchego startu. To oczywiście pomysły na przyszłość, w tej chwili mamy jednak jedno gotowe rozwiązanie – BIZOL GREEN OIL, który stworzony został specjalnie do samochodów poruszających się w ruchu miejskim i stanowi perfekcyjne uzupełnienie systemu start-stop.

Dzięki zmniejszonemu o ponad 40% poziomowi tarcia zapewnia zdecydowanie dłuższą żywotność najbardziej narażonych na zużycie elementów silnika – rozrusznika oraz panewek. Bardzo wysokie indeksy lepkości gwarantują z kolei wyeliminowanie zjawiska tzw. suchego startu,  które jest szczególnie niebezpieczne dla turbosprężarek oraz wałków rozrządu, które jako ostatnie otrzymują smarowanie po rozruchu silnika.

Bizol Green Oil dostępny jest w klasach lepkości 5W30; 5W40 i 10W40.

Bizol Green Oil 4

DOŁĄCZ DO FORUMWIEDZY:

• YouTube: http://www.youtube.com/c/forumwiedzy?sub_confirmation=1
• Facebook: https://www.facebook.com/ForumWiedzyPL
• Twitter: https://twitter.com/ForumWiedzy
• Instagram: https://www.instagram.com/forumwiedzy.pl/
• Google+: https://plus.google.com/+ForumWiedzy
• WWW Blog: http://www.forumwiedzy.pl

Dołącz do ForumWiedzy w mediach społecznościowych i bądź na bieżąco!

Views: 9

Posted by ForumWiedzy

Entuzjasta nowoczesnych technologii pod każdą postacią. Praktyk, który weryfikować musi wszystko i wszędzie. Dodatkowe zainteresowania: Informatyka, Elektronika, Elektryka, Motoryzacja, czyli technika pod każdą postacią. Redaktor naczelny, właściciel i twórca ForumWiedzy.pl oraz twórca i prowadzący kanał ForumWiedzy.pl na YouTube, na którego łamach znajdziesz recenzje, testy, poradniki wideo.

Website: https://www.forumwiedzy.pl